مشخصات تختخواب خوب
the bed

یکی از نیازهای اساسی و مشترک انسان‌ها خواب است. به‌طور متوسط همه ما یک‌سوم از زندگی خود را خواب هستیم. یک خواب خوب و کامل انرژی موردنیاز ما را در طول روز تأمین می‌کند. از عوامل مهمی که در خواب باکیفیت تأثیر می‌گذارند می‌توان به تختخواب اشاره کرد. یک تخت مناسب و استاندارد کیفیت خواب را بالا برده و احساس راحتی را قبل و در طول خواب برای بدن فراهم می‌کند. در هنگام خرید یک تخت خواب مناسب باید به چندین ویژگی ساده اما کلیدی توجه کرد. تنوع زیادی در مدل تختخواب‌های کودکان و بزرگسالان وجود دارد و به همین علت باید آگاهانه بهترین محصول را مطابق با استانداردهای ساخت و مطابق با نیاز خود انتخاب کنیم.

ویژگی‌های یک تخت خواب مناسب

قبل از انتخاب تختخواب دلخواه خود لازم است چندین نکته را در نظر بگیرید. شکل تاج، جنس بدنه، ارتفاع مناسب، ابعاد، سهولت در جابه‌جایی، رنگ و پایه‌های مستحکم از اصلی‌ترین خصوصیت یک تخت استاندارد هستند.

ارتفاع مناسب برای تختخواب بزرگسالان

stylish-Bed

گردش هوا در تخت خواب از ویژگی‌های پراهمیت است؛ چراکه جریان هوا در تخت از رشد میکروب‌ها به‌خصوص در فصول گرم و مناطق مرطوب جلوگیری می‌کند. این خصیصه علاوه بر اینکه به بهداشت فردی کمک می‌کند، سبب خواب آسوده‌تر خواهد شد. ارتفاع مناسب نقش کلیدی در جریان هوا در تخت دارد. اگر ارتفاع تختخواب مناسب باشد، جریان هوا می‌تواند به‌راحتی در قسمت‌های زیرین تشک گردش داشته باشد.

ارتفاع تختخواب پایه‌دار استاندارد نباید به گونه باشد که به زمین بچسبد. این مقدار فاصله به شما اجازه می‌دهد که بتوانید به‌راحتی به زیر تخت دسترسی داشته باشید و کف زیر آن را تمیز کنید. مماس بودن کامل تخت خواب با زمین مانع از عبور مناسب هوا به قسمت‌های زیرین می‌شود. انتخاب ارتفاع مناسب به اندازه قد فرد نیز بستگی دارد. هنگامی‌که بر روی لبه تخت می‎نشینید باید بین زانو و ران شما یک زاویه ۹۰ درجه ایجاد شود. در این حالت زانوها قائم بر بدن هستند و کف پاها کاملاً به کف زمین برخورد می‌کنند.

خواندن این مقاله:
راهنمای انتخاب و خرید سرویس خواب اسپرت

به‌طورکلی می‌توان گفت ارتفاع مناسب تختخواب برای یک فرد بزرگسال و بالغ ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر است. ارتفاع کم تخت به این دلیل مشکل‌آفرین است که باعث جمع‌ شدن پاها و بالا آمدن زانوها می‌شود که می‌تواند در درازمدت به زانوها آسیب وارد کند. علاوه بر این، اگر ارتفاع تخت متناسب با قد شما نباشد برای مرتب کردن آن باید مدام خم شوید که می‌تواند سبب کمردرد شود.

ارتفاع تختخواب کودکان تا چه اندازه‌ای مناسب است؟

ارتفاع تخت کودکان با بزرگسال متفاوت است و متناسب با سن آن‌ها باید انتخاب شود. به‌صورت میانگین، ارتفاع مناسب تختخواب کودکان بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. روش‌هایی که برای انتخاب ارتفاع مناسب تخت بزرگسالان که در بخش قبل ذکر کردیم نیز برای تخت خواب کودکان صدق می‌کند. علاوه بر این باید به سن رشد کودک نیز توجه کرد.

تخت‌های مدرن امروزی از طراحی‌های به‌خصوصی برخوردار هستند. برای مثال بسیاری از تخت‌های نوزادان به گونه طراحی شده‌اند که تا دوره نوجوانی قابل‌استفاده می‌باشند. این نوع تختخواب‌های چندمنظوره در اندازه‌های بزرگ تولید شده‌اند؛ اما در آن‌ها نرده‌های محافظی تعبیه شده که از افتادن نوزاد تا زمانی که بزرگ‌تر شود، جلوگیری می‌کند. زمانی که نوزاد به سنین کودکی و نوجوانی رسید می‌توانید این نرده‌ها را جدا کنید. ویژگی دیگر این نوع تخت‌ها ارتفاع قابل تنظیم آن‌ها است.

ابعاد استاندارد تخت خواب باکیفیت

modern-bed

به طول و عرض تختخواب، ابعاد گفته می‌شود. به‌طورمعمول تخت استاندار یک‌نفره دارای ابعاد ۹۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر، تخت دونفره ۱۶۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر و تخت کودک نیز در حدود ۶۰*۱۴۰ سانتی‌متر است. تخت‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر نیز تولید شده است که فضای بیشتری را در اختیار افراد بلندقد و درشت‌هیکل می‌دهد. اگر تحرک زیادی در خواب دارید یا ترجیح می‌دهید تخت بزرگ‌تری داشته باشید، می‌توانید ابعاد تخت با عرض ۱۱۰ سانتی‌متری (twin size)، عرض ۱۸۰ سانتی‌متری (king size) یا عرض ۲۰۰ سانتی‌متری (super king) را انتخاب کنید.

برای هر ابعادی از تختخواب باید تشک مناسب آن را نیز تهیه کرد. درواقع تشک‌ها باید متناسب با مدل و اندازه تخت خواب انتخاب شوند.

خواندن این مقاله:
معرفی 4 سبک میز آرایش برای فضاهای کوچک و بزرگ

چه جنس سرویس خوابی مناسب است؟

جنس تختخواب نیز از ویژگی‌های کلیدی در کیفیت و ماندگاری آن است. امروزه انواع تخت‌ها در جنس‌های فلزی، چوبی، ملامینه و ام‌دی‌اف یا ترکیبی از این متریال‌ها طراحی و تولید می‌شوند. همه این جنس‌ها مزیت‌های خاصی دارند که باید متناسب با شرایط خود آن‌ها را انتخاب کنید.

 تخت‌های فلزی از قدیمی‌ترین مدل‌ها در سرویس خواب هستند که طرفداران خود را دارند. استحکام بالای تخت فلزی سبب شده بسیاری از والدین این نوع جنس را برای نوجوانان خود انتخاب کنند؛ اما وجود لبه‌ها و گوشه‌های تیز در برخی از تخت‌های فلزی ممکن است برای کودکان خطرآفرین باشد یا حتی سبب پارگی تشک یا ملحفه شوند. بنابراین اگر قصد انتخاب تخت خواب فلزی را دارید به این مورد توجه کنید.

امروزه استفاده از ام‌دی‌اف و ملامینه برای ساخت تختخواب بسیار متداوم شده است. ظرافت طرح این نوع جنس‌ها، زیبایی سرویس خواب را دوچندان کرده است. تخت‌های MDF رنگ‌بندی بسیار متنوعی دارند و پترن و رگه‌های طرح چوب آن‌ها بسیار خاص و جذاب هستند. ام‌دی‌اف دارای خاصیت شکل‌پذیری بسیاری است و با روکش‌های ممبران و اکریلیک پوشیده می‌شود. طراحان صنعت چوب از ام‌دی‌اف در ساخت انواع سرویس خواب‌های مدرن و شیک استفاده می‌کنند.

ملامینه نیز از دیگر جنس‌ها در ساخت تختخواب است. ملامینه ساختار نسبتاً مشابهی با MDF دارد؛ اما با روکش‌های متفاوتی پوشیده می‌شود. روکش ملامینه نسبت به جذب رطوبت دارای مقاومت بالایی است. استحکام و دوام این متریال بسیار زیاد است. در برخی مدل تخت‌ها از ام‌دی‌افی استفاده می‌کنند که با ملامینه روکش شده باشد. مقاومت به حرارت و سایش از دیگر ویژگی‌های روکش ملامینه است.

آیا توجه به پشتی مناسب در انتخاب تخت‌ مهم است؟

Curve-Modern-Platform-Bed

ویژگی‌ که کمتر در هنگام خرید تختخواب به آن توجه می‌شود، پشتی آن است. معمولاً خریداران در هنگام انتخاب تاج تخت، تنها به زیبایی ظاهری آن توجه می‌کنند و کاربرد و راحتی آن را نادیده می‌گیرند. تاج یا پشتی تخت خواب در طرح‌ها و اشکال متنوع و از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود.

خواندن این مقاله:
نکات بسیار مهم برای خرید تشک تخت خواب

افراد بسیاری مدت‌زمان زیادی را علاوه بر خواب، برای انجام کارهای خود در تختخواب سپری می‌کنند. درنتیجه تکیه‌گاه پشتی تخت باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا در طولانی‌مدت به کمر و گردن افراد آسیب نزند. به‌طور مثال تاج تخت برجسته و زاویه‌دار تنها ظاهر زیبایی دارد و مناسب تکیه دادن به مدت طولانی‌ نیست. بهترین نوع پشتی تخت از نوع مسطح، بدون زاویه و مرتفع با روکش‌های پارچه‌ای، مخملی و چرمی است.

انتخاب درست رنگ سرویس خواب

علاوه بر ارتفاع، ابعاد و مدل تخت، انتخاب رنگ سرویس خواب نیز مسئله مهمی می‌باشد. هرچند رنگ تختخواب یک مسئله شخصی است؛ اما انتخاب درست آن ظاهری زیباتر به اتاق‌خواب شما خواهد داد. برای کودکان بهتر است تخت‌هایی با رنگ‌های شاد تهیه کنید. چراکه انتخاب رنگ درست در روحیه کودک تأثیر زیادی دارد.

انتخاب رنگ سرویس خواب بزرگسالان به سلیقه و دیزاین اتاق‌خواب نیز بستگی دارد. برای اتاق‌های کوچک می‌توان از رنگ روشن استفاده کرد. رنگ‌های روشن مانند سفید باعث می‌شوند اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد و جلوه بیشتری داشته باشد. امروزه ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای روشن یا سوخته برای تختخواب بسیار محبوب شده است. این رنگ‌ها هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود و از مد نمی‌افتد.

قبل از خرید تختخواب دلخواه خود تمامی مواردی که باید در نظر بگیرید را یادداشت کنید. تمامی ویژگی‌های گفته شده در انتخاب یک تخت خواب استاندارد و مناسب، شما را در انتخاب مناسب یاری می‌کند و یک خواب راحت و آسوده را برایتان رقم خواهد زد.

مجموعه سرویس خواب آرنا ارائه‌دهنده بهترین محصولات باکیفیت در زمینه انواع تختخواب یک‌نفره، دونفره و سرویس خواب بزرگسال و نوجوان است. تمامی محصولات این مجموعه دارای نشان استاندارد و ۲۴ ماه گارانتی رسمی و شرکتی هستند. شما با خاطری آسوده می‌توانید تخت خواب و سرویس چوب موردنظر خود را مطابق با سلیقه و نیازتان از محصولات متنوع آرنا تهیه نمایید.    

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *