انواع سرویس خواب

پررنگ‌ترین عنصر هر اتاق را می‌توان سرویس خواب دانست؛ چراکه امروزه فقط وسیله و مکانی برای استراحت به شمار نمی‌رود و در دکوراسیون اتاق‌ها نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. مهم است بدانید بررسی مزایا و معایب انواع سرویس خواب از نظر جنس، مدل و اندازه صورت می‌گیرد و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانید بنا به بودجه، سلیقه و نیازتان هرکدام را که تطابق بیشتری با شما دارد، انتخاب کنید.

اگر در آستانه انتخاب سرویس خواب هستید و نیاز دارید که اطلاعات بیشتری راجع به انواع تخت‌خواب به‌همراه مزایا و معایب هرکدام بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

سرویس خواب چیست و چه کالاهایی را در بر می‌گیرد؟

به مجموعه کالاهای خواب که در اتاق خواب قرار دارند، سرویس خواب می‌گویند و در کامل‌ترین حالت متشکل از موارد زیر است:

  • تخت‌خواب
  • کفی تخت‌خواب
  • پاتختی
  • آینه قدی
  • پاف نشیمن
  • میز آرایش
  • صندلی میز آرایش
  • فایل چند کشو یا دراور
  • کمد ریلی یا کمد دو درب

البته تمام موارد ذکرشده ضروری نیستند و خود افراد بنا به ابعاد اتاق، کاربردی که از آن انتظار دارند و نیز دیگر آیتم‌ها، قدام به تهیه این لیست می‌کنند.

اجزا سرویس خواب
تصویری از یک سرویس خواب که شامل کالاهایی مانند تخت‌خواب، آینه قدی، میز آرایش و دیگر موارد است.

حال که آیتم‌های تشکیل‌دهده سرویس خواب را نام بردیم، وقت آن است که در ادامه به بررسی جامع انواع تخت‌خواب از منظر دسته‌بندی‌های گوناگون بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بیشتر بشناسیم.

انواع سرویس خواب از نظر جنس و متریال به‌کاررفته

سرویس خواب طبقه‌بندی‌های گوناگونی دارد و یکی از انواع دسته‌بندی‌های رایج سرویس خواب براساس متریال یا همان جنس به‌کاررفته در آن‌ها صورت می‌پذیرد که به شرح زیر است:

  • سرویس خواب چوبی
  • سرویس خواب چرمی
  • سرویس خواب ام دی اف
  • سرویس خواب فلزی
  • سرویس خواب ABS
  • سرویس خواب ملامینه

در ادامه هریک از این موارد را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

سرویس خواب چوبی کلاسیک و سرویس خواب ام دی اف

چوب یکی از اجزای طبیعت است و قرار گرفتن عناصر چوبی در اتاق خواب، حسی از آرامش و پیوند با طبیعت را به شما القا می‌کند؛ حسی که با کارکرد اتاق خواب هماهنگ است و برای خوابی آرام مفید خواهد بود. جنس چوب از محبوب‌ترین جنس‌های سرویس خواب به شمار می‌رود و در هر دوره زمانی طرفداران زیادی داشته است.

 سرویس خواب چوبی دو ویژگی کیفیت بالا و قیمت مناسب را همزمان برای شما به ارمغان می‌آورد. البته که اگر بخواهید جنس چوب سرویس خواب شما از چوب طبیعی و گرانی مانند چوب روسی یا راش باشد، مانند هر کالای چوبی مرغوب دیگر، هم وزن آن افزایش می‌یاید و هم قیمت بسیار بالاتری خواهد داشت.

خواندن این مقاله:
دنیای خواب و آرزوها با طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک

سرویس ام دی اف نیز اگر جنس اعلایی داشته باشد، یکی دیگر از گزینه‌های نزدیک است که از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن پایین که موجب سهولت در حمل‌ونقل و جابه‌جایی می‌شود
  • تنوع بالا در طرح و رنگ و پوشش سلایق گوناگون
  • مقاومت در برابر رطوبت و حرارت
سرویس خواب تمام ام دی اف
تصویر یک سرویس خواب تمام MDF

درواقع در سرویس‌هایی که از جنس ام دی اف هستند، نوعی روکش وکیوم یا پی وی سی روی کار می‌آید که مقاومت آن را بیشتر می‌کند. همچنین افزودن نوار پی‌ وی سی به سرویس خواب زیبایی خاصی نیز به آن می‌بخشد و هسته ام دی اف کار را از نظرها می‌پوشاند.

سرویس خواب چرمی

احتمالا در هر زمینه‌ای که نام چرم را می‌شنوید، قیمت بالا و حس لاکچری آن برای شما تداعی می‌شود. سرویس خواب نیز مستثنا نیست و اگر از جنس چرم باشد، هم قیمت بالایی خواهد داشت و کیفیت و طول عمر زیادی را برای شا تضمین می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که هنگام خرید سرویس خواب چرمی باید اصل بودن و کیفیت آن را بررسی کنید تا جنس کم‌کیفیت و جعلی را خریداری نکنید.

سرویس خواب فلزی

از میان انواع جنس‌های سرویس خواب، نوع فلزی آن‌ها که معمولا از آهن درست می‌شود، از وزن پایین‌تر و قیمت مناسب‌تری برخوردارند. این سرویس‌ها در برابر آتش‌سوزی و خورده شدن توسط حشرات نیز مقاومت طبیعی خوبی از خود نشان می‌دهند.

تصویری از یک سرویس خواب فلزی

 سرویس خواب ملامینه

سرویس خواب ملامینه درواقع متشکل از ورقه‌هایی از جنس نئوپان است که روی این ورقه‌ها روکشی از ملامین پرس می‌شود و مقاومت آن را افزایش می‌دهند. این سرویس شباهت زیادی به سرویس خواب ام دی اف دارد اما تفاوت آن در این است که فشردگی و مقاومت کمتری نسبت به ام دی اف دارد. درنتیجه قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.

سرویس خواب ABS

ماده به‌کاررفته در سرویس خواب ABS متشکل از مواد پلاستیکی است که خاصیت ضدآب دارند و در برابر حرارت هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. باتوجه‌به جنس پلاستیکی و رنگ‌پذیری بالایی که این نوع سرویس خواب دارد، وجود تنوع بالا در طرح و رنگ یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. درواقع پلیمر را تا دمایی حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا بتوان طرح‌ دلخواه را روی آن اجرا کرد.

خواندن این مقاله:
بایدها و نبایدهای اتاق خواب و سرویس خواب از نظر فنگ‌شویی

انواع سرویس خواب از نظر مدل

علاوه‌بر جنس، از نظر سبک یا مدل نیز می‌توان دسته‌های گوناگونی را برای جای دادن سرویس ‌خواب‌ها در نظر گرفت که به صورت موارد زیر هستند:

  • سرویس خواب سلطنتی
  • سرویس خواب مدرن
  • سرویس خواب اسپرت
  • سرویس خواب عروس

در ادامه با هریک از این چهار مدل بیشتر آشنا خواهیم شد و موارد استفاده آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

سرویس خواب سلطنتی

سرویس خواب سلطنتی همان‌طور که از نام آن پیداست، برای تکمیل دکوراسیونی سلطنتی و تجملاتی به کار می‌رود و از قیمت بالایی برخوردار است. دلیل قیمت بالایی آن هم این است که هم از چوب‌های مرغوبی برای ساخت آن استفاده می‌‌شود و هم برای زیبایی بیشتر انواع هنرهای تراش روی چوب مانند منبت‌کاری روی آن اجرا خواهند شد.

سرویس خواب سلطنتی
تصویری از یک سرویس خواب سلطنتی در یک اتاق بزرگ و مجلل

استفاده از سرویس خواب سلطنتی در عمارت‌ها و اتاق‌های بزرگ و بی‌روح این قدرت را دارد که به فضاهای خالی و مرده فضا روحی دوباره ببخشید و آن را از یکنواختی  خارج کند. تاج تخت در این مدل کمی بلندتر از سایر مدل‌ها است و طریف‌کاری‌های هنری جذابی نیز روی آن کار شده است.

سرویس خواب اسپرت و سرویس خواب مدرن

تفاوت زیادی بین سرویس خواب مدرن و اسپرت نیست و پررنگ‌ترین ویژگی هر دوی آن‌ها سادگی است. اگر قیمت سرویس سلطنتی بالاتر از بودجه شماست و به‌دنبال یک سرویس خواب ارزان و شیک هستید می‌توانید روی این گزینه حساب کنید. این سرویس به دلیل ظاهر ساده و اسپرت خود از مد نمی‌افتد و همواره مورد استقبال جوانان و به‌ویژه پسران قرار خواهد گرفت.

سرویس خواب کامل و مدرن

سرویس خواب مدرن به‌واسطه خطوط موازی و منحنی که در طراحی و اجرای آن‌ به کار رفته است، در عین سادگی از جذابیت بالایی نیز برخوردار است. یکی از محدودیت‌های این نوع سرویس خواب این است که معمولا در رنگ‌های سفید، مشکی و خاکستری عرضه می‌شوند که هم تمی خنثی دارند و با رنگ‌های زیادی ست می‌شوند و هم با سلیقه بسیاری از افراد تطابق دارند. باتوجه‌به این نکته بهتر است قبل از خریدن سرویس خواب مدرن رنگ و مدل سایر اجزای اتاق را نیز در نظر داشته باشید.

سرویس خواب عروس

سرویس خواب عروس نیز به‌طور مشخص از جمله مواردی است که عروس و دامادهای جوان آن را برای تکمیل جهیزیه و وسایل خانه می‌خرند. به همین دلیل در بیشتر موارد به رنگ سفید هستند یا حداقل رنگی روشن دارند. جنس این سبک سرویس ممکن است از هرکدام از جنس‌های یادشده باشد و هر زوج باتوجه‌به سلیقه و بودجه خود می‌توانند اقدام به خرید سرویس خواب عروس جدید و مطابق با طرح روز کنند.

خواندن این مقاله:
تخت خواب یک نفره؛ بهترین انتخاب برای حفظ فضای بیشتر
تصویری از یک سرویس خواب عروس

انواع سرویس خواب نظر اندازه

آخرین طبقه‌بندی موجود برای انواع سرویس‌ خواب را می‌توان تمایزگذاری براساس اندازه دانست که تخت‌خواب‌ها را در دسته‌ها زیر جای می‌دهد:

  • سرویس خواب یک نفره
  • سرویس خواب دونفره
  • تخت‌خواب دوطبقه
  • تخت‌خواب نوجوان
  • تخت‌خواب نوزاد

البته دسته‌بندی‌های دیگری نیز وجود دارد که سرویس‌خواب‌ها را براساس اندازه آن‌ها در دسته‌های گوناگونی جای می‌دهد که عبارتند از موارد زیر:

  • دونفره سوپرکینگ که دارای طول و عرضی برابر با ۲ متر هستند و بزرگترین اندازه موجود برای تخت‌های دونفره به شمار می‌روند. این تخت‌ها هم وزن بالایی را تحم می‌کنند و هم خودشان قیمت بالایی دارند.
  • دونفره کینگ که طول ۲ متر و عرض ۱۸۰ سانتی‌متر دارند. این مورد همچنان از تخت‌های بزرگ و راحت محسوب می‌شوند و البته هزینه کمتری نسبت به تخت‌های دونفره سوپرکینگ دارند.
  • دونفره کویین که گزینه مناسبی برای زوج‌ها به شمار می‌روند، طولی برابر با ۲ متر و عرضی برابر با ۱۶۰ سانتی‌متر دارند.
  • دبل یا دوقلو که در اندازه ۲۰۰*۱۴۰ سانتی‌متر عرضه می‌شود و هم زوج‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و هم افرادی که می‌خواهند جای بزرگتری برای خواب خود به‌صورت یک‌نفره داشته باشند. البته بدیهی است که هزینه این تخت‌ها از نوع یک‌نفره بالاتر است.
  • یک‌نفره که طول ۲ متر و عرض ۹۰ یا ۱۲۰ سانتی‌متر دارد و صرفا برای استفاده یک‌نفره به کار می‌رود

هریک از ابعاد یادشده را می‌توان با جنس و مدل مد ترکیب کرد و به یک لیست مشخص از معیارها دست یافت. در این صورت هنگامی که می‌خواهید سرویس خواب خود را به‌صورت قطعی انتخاب کنید، تصویر روشن‌تری در ذهن دارید و بهتر هم می‌توانید آن را به فروشنده ارائه و مشورت کنید.

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم اطلاعات مفیدی درباره انواع سرویس خواب به شما ارائه دهیم. بدین منظور ابتدا دسته‌های مختلفی که برای جدا کردن سرویس‌خواب‌ها از یکدیگر وجود دارد را طرح کردیم و متوجه شدیم که معمولا آن‌ها از سه منظر جنس، مدل و اندازه قابل تمایز و طبقه‌بندی هستند.

سپس در ادامه به بررسی جامع انواع سرویس خواب جدید و قدیم پرداختیم و انواع تخت‌خواب به همراه مزایا و معایب هرکدام را بیان کردیم.

به این مطلب امتیاز دهید:
۵/۵
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *